ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
«Μισώ το μέλλον»  ΓΑΖΑ-ΣΥΡΙΑ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΣΤΙΓΜΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΨΥΧΕΣ


Με την αφοπλιστική αθωότητα και ταυτόχρονα συνειδητοποιημένα για την εμπόλεμη κατάσταση μέσα στην οποία ζουν, 9χρονα και 11χρονα παιδιά περιγράφουν με λίγα λόγια την τραγωδία και τον ξεπεσμό της ανθρωπότητας
Οι συγκρούσεις στη Συρία και τη Γάζα έχουν τραγικά μεγάλο αντίκτυπο στη ζωή μικρών παιδιών. «Όταν το βλέπεις στην τηλεόραση, δεν είναι καθόλου το ίδιο», εξομολογείται συγκλονισμένη ανταποκρίτρια του δικτύου BBC που μόλις επέστρεψε από τη Γάζα. «Σε Συρία και Γάζα, τα μεγαλύτερα θύματα του πολέμου είναι τα παιδιά, που είναι μόνο ηλικιακά και εμφανισιακά τέτοια. Η 9χρονη Μαριάμ, από τη Συρία, στηρίζεται γερά στις πατερίτσες της και σχολιάζει με πικρία: «Δεν βλέπω γιατί έπρεπε εγώ να χάσω το πόδι μου, επειδή αυτοί τσακώνονται για την εξουσία». Στη Γάζα, ο μόλις λίγων ημερών Αχμέντ είναι ταυτόχρονα ένα παιδί του πολέμου κι ένα από τα θύματά του. Δέκα μέρες αφότου γεννήθηκε, έχασε τον πατέρα, τους παππούδες και το σπίτι του. Η οικογένειά του ζούσε στη Σετζάγια, που σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της έχει γίνει ερείπια. Τώρα η μητέρα του με την αδελφή της και τα παιδιά τους έχουν καταφύγει σε μια μισοκατεστραμμένη εκκλησία.
Αναλυτές επισημαίνουν ότι όσο μεγάλη κι αν είναι η ανθρωπιστική καταστροφή στη Γάζα, και οι δυο πλευρές φαίνεται να έχουν συμφέρον από τη συνέχιση του πολέμου.
Η Ουμ Αμπουλάτα, που μέσα σε τέσσερις μέρες κατάφερε να επιβιώσει από τρεις βομβαρδισμούς, έχει τώρα αναζητήσει καταφύγιο στα σκαλοπάτια μιας μισοκατεστραμμένης πτέρυγας του νοσοκομείου αλ-Σίφα. Πέρα απ' την ελπίδα της να τερματισμούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα οι βιαιότητες, κάνει ακόμη μια ευχή: κάποια μέρα να ζήσει ξανά σ' ένα κτήριο με τρεχούμενο νερό.
Ακόμη κι ο μηχανικός Μαχίρ Σαλίμ, που είναι υπεύθυνος για την παροχή νερού στη Λωρίδα της Γάζας, δηλώνει τώρα αδυναμία να εγγυηθεί οτιδήποτε και εκφράζει την αγωνία του: «Σκεφτείτε μόνο, ένα μωρό που επιβιώνει από τον πόλεμο και την επόμενη μέρα πεθαίνει από διάρροια επειδή πια δεν θα υπάρχει καθαρό νερό». Όπως χαρακτηριστικά λέει, ακόμη κι όταν οι συγκρούσεις σταματήσουν, θα ξεκινήσει ο αργός θάνατος για πολλούς πολίτες της Γάζας.
«Τα παιδιά δεν έχουν φοβηθεί;» ρώτησε δημοσιογράφος τον Αμέρ Οντα, κεφαλή μιας μεγάλης οικογένειας που ζει στην περιοχή της Ζαϊτούν στη Γάζα. «Αυτό που ζουν έχει γίνει η νέα τους καθημερινότητα», απαντά εκείνος τραβώντας από το χέρι την τετράχρονη Ντίμα. «Αυτό ξέρουν μόνο».
Η μικρή έχει ζήσει δύο περιόδους συγκρούσεων στη Γάζα, ενώ κάθε παιδί άνω των έξι ετών έχει ζήσει ήδη τρεις και περισσότερες. Στη Συρία, που επίσης τα παιδιά πρόλαβαν να βουτήξουν απροετοίμαστα στη φρίκη του ανηλεούς πολέμου, ο 11χρονος Ντάαντ λέει με τρόμο και σιγουριά: «Μισώ το μέλλον. Μπορεί να είμαστε ζωντανοί, αλλά μπορεί και να 'χουμε πεθάνει».
Η έκθεση της UNICEF για τα παιδιά στις ένοπλες συγκρούσεις συγκλονίζει παραθέτοντας στοιχεία σύμφωνα με τα οποία εκατομμύρια παιδιά όχι μόνο ζουν σε πολέμους, αλλά γίνονται ακόμη και ξεκάθαροι στόχοι τους. Συγκλονίζει η διαπίστωση πως «όλο και περισσότερο ο κόσμος βυθίζεται σε ένα απέραντο ηθικό κενό. Βαδίζει δηλαδή στην ερημιά ενός τοπίου όπου λείπουν οι θεμελιώδεις ανθρώπινες αξίες, όπου παιδιά πέφτουν θύματα σφαγών, βιασμών, ακρωτηριασμών, γίνονται αντικείμενα εκμετάλλευσης ως στρατιώτες ή εγκαταλείπονται πεινασμένα και εκτεθειμένα σε ακραίες βιαιότητες... Προφανώς, η ανθρωπότητα δεν μπορεί να βυθιστεί σε πολύ χαμηλότερο σημείο».
Της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΤΖΑΒΑΡΑ (εφημ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, διασκευασμένο) (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=442003 )
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Α. Να ενημερώσετε τη τάξη σας για το περιεχόμενο του κειμένου με γραπτή περίληψή του σε 100-120 λέξεις.
(μονάδες 25)
Β. 1. Να βρείτε τα δομικά στοιχεία  και τον τρόπο ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου («Οι συγκρούσεις στη Συρία και τη Γάζα … σε μια μισοκατεστραμμένη εκκλησία»).
(Μονάδες 8)
Β. 2. Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο δύο παραδείγματα ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας.
(Μονάδες 6)
Β. 3. Να βρείτε δύο τρόπους πειθούς που αξιοποιεί ο συντάκτης και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένα στοιχεία του κειμένου (Μονάδες 6)
Β. 4. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο το περιεχόμενο της φράσης του κειμένου: «Συγκλονίζει η διαπίστωση πως όλο και περισσότερο ο κόσμος βυθίζεται σε ένα απέραντο ηθικό κενό. Βαδίζει δηλαδή στην ερημιά ενός τοπίου όπου λείπουν οι θεμελιώδεις ανθρώπινες αξίες...».
(Μονάδες 10)
Β. 5. Να γράψετε τα συνώνυμα των παρακάτω λέξεων του κειμένου: ξεπεσμό, αντίκτυπο, επισημαίνουν, ζουν, θεμελιώδεις.
(Μονάδες 5)
Γ. Σε ένα άρθρο που πρόκειται να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας αναφέρεστε στα δικαιώματα που πρέπει να απολαμβάνει κάθε παιδί τα οποία καταπατούνται σε περίοδο πολέμου και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους η διεθνής κοινότητα συλλογικά αλλά και ο καθένας ατομικά μπορεί να συμβάλει στην  προστασία τους. (500 -600 λέξεις).
(Μονάδες 40)


Καλή επιτυχία!


Ο Διευθυντής Η εισηγήτρια


Δρ. Παπατσίμπας Γεώργιος Μαργαλιά Βασιλική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου